+90 542 422 71 63
info@tanernurlu.av.tr

Denetimli Serbestlik

26/02/2016

 Son yıllarda Adalet Bakanlığı tarafından yürürlüğe konulan bir çok yasadan biri olan denetimli serbestlik bir çok kişi için büyük bir çıkış kapısı açıyor.

Uzun yıllar boyunca geçerli olan denetimli serbestlik yasası ile birlikte bir çok mahkum rahat bir yaşam sürmeye devam ediyor. Sosyal yaşamlarına kolay bir şekilde adapte olan mahkumlar, bu sayede bir çok kişi ile yakın ilişkiler kurabiliyor ve yeni bir hayata atılabiliyor.

 

Denetimli serbestlik yasasından yararlanmak her mahkum için büyük bir çıkış kapısı olarak görülüyor. Fakat denetimli serbestlik yasasından yararlanmak o kadar da kolay olmuyor. Belirli şartları taşıyan ve belirli şartları taşıyacak olan bir çok kişi denetimli serbestlik yasasından yararlanabiliyor.

 

Denetimli serbestlik yasasından yararlanmak için mahkumların müebbet, ağırlaştırılmış müebbet hapis gibi cezaları almaması gerekiyor. Bu durumla birlikte hapishane içerisinde de hal ve hareketlerine dikkat etmesi gereken mahkumların, bu durumdan dolayı denetimli serbestlik için dikkatli adımlar atması gerekiyor.

 

Denetimli serbestlik yasasından nasıl yararlanılıyor?

 

Denetimli serbestlik yasasından yararlanmak için mahkumların belli bir süre hapiste kalması bekleniyor. Örneğin 3 yıl hapis cezası alan mahkumların 1 yıl hapiste kalması gerekiyor. Bu süreç içerisinde hapiste kalan mahkumlar, belli bir süre cezalarını çektikten sonra dilekçe verip, denetimli serbeslik için başvuruda bulunabiliyor.

 

Denetimli serbestlik için başvuruda bulunan mahkumların, eğer başvuruları kabul edilirse, bu haktan yararlanması sağlanıyor. Denetimli serbestlik yasasından yararlanan mahkumların kamu kurumlarında da görev yapmasına karar kılınıyor. 

 

Zorunlu görevlerle mahkumların sürekli kontrol altında kalması amaçlanıyor. Verilen görevleri yerine getirmeyen mahkumların ise yeniden hapishaneye dönmesi amaçlanıyor.

MADDE 105/A - (1) Hükümlülerin dış dünyaya uyumlarını sağlamak, aileleriyle bağlarını sürdürmelerini ve güçlendirmelerini temin etmek amacıyla;

 

a) Açık ceza infaz kurumunda cezasının son altı ayını kesintisiz olarak geçiren,

 

b) Çocuk eğitimevinde toplam cezasının beşte birini tamamlayan,

 

koşullu salıverilmesine bir yıl veya daha az süre kalan iyi hâlli hükümlülerin talebi hâlinde, cezalarının koşullu salıverilme tarihine kadar olan kısmının denetimli serbestlik tedbiri uygulanmak suretiyle infazına, ceza infaz kurumu idaresince hükümlü hakkında hazırlanan değerlendirme raporu dikkate alınarak, infaz hâkimi tarafından karar verilebilir.

 

(2) Açık ceza infaz kurumuna ayrılma şartları oluşmasına karşın, iradesi dışındaki bir nedenle açık ceza infaz kurumuna ayrılamayan veya bu nedenle kapalı ceza infaz kurumuna geri gönderilen iyi hâlli hükümlüler, açık ceza infaz kurumuna ayrılma şartlarının oluşmasından itibaren en az altı aylık sürenin geçmiş olması durumunda, diğer şartları da taşımaları hâlinde, birinci fıkrada düzenlenen infaz usulünden yararlanabilirler.

 

(3) Yukarıdaki fıkralarda düzenlenen infaz usulünden;

 

a) Sıfır-altı yaş grubunda çocuğu bulunan ve koşullu salıverilmesine iki yıl veya daha az süre kalan kadın hükümlüler,

 

b) Maruz kaldıkları ağır bir hastalık, sakatlık veya kocama nedeniyle hayatlarını yalnız idame ettiremeyen ve koşullu salıverilmesine üç yıl veya daha az süre kalan hükümlüler,

 

diğer şartları da taşımaları hâlinde yararlanabilirler. Ağır hastalık, sakatlık veya kocama hâli, Adli Tıp Kurumundan alınan veya Adalet Bakanlığınca belirlenen tam teşekküllü hastanelerin sağlık kurullarınca düzenlenip Adli Tıp Kurumunca onaylanan bir raporla belgelendirilmelidir.

 

(4) Adli para cezasının ödenmemesi nedeniyle, cezası hapse çevrilen hükümlülerin yukarıdaki fıkralardaki infaz usulünden yararlanmalarında, hak ederek tahliye tarihi esas alınır.

 

(5) Denetimli serbestlik tedbiri uygulanmak suretiyle cezasının infazına karar verilen hükümlünün, koşullu salıverilme tarihine kadar;

 

a) Kamuya yararlı bir işte ücretsiz olarak çalıştırılması,

 

b) Bir konut veya bölgede denetim ve gözetim altında bulundurulması,

 

c) Belirlenen yer veya bölgelere gitmemesi,

 

d) Belirlenen programlara katılması,

 

yükümlülüklerinden bir veya birden fazlasına tabi tutulmasına, denetimli serbestlik müdürlüğünce karar verilir. Hükümlünün risk ve ihtiyaçları dikkate alınarak yükümlülükleri değiştirilebilir.

 

(6) Hükümlünün;

 

a) Ceza infaz kurumundan ayrıldıktan sonra, talebinde belirttiği denetimli serbestlik müdürlüğüne üç gün içinde müracaat etmemesi,

 

b) Hakkında belirlenen yükümlülüklere, denetimli serbestlik müdürlüğünün hazırladığı denetim ve iyileştirme programına, denetimli serbestlik görevlilerinin bu kapsamdaki uyarı ve önerileriyle hakkında hazırlanan denetim planına uymamakta ısrar etmesi,

 

c) Ceza infaz kurumuna geri dönmek istemesi,

 

hâlinde, denetimli serbestlik müdürlüğünün talebi üzerine, koşullu salıverilme tarihine kadar olan cezasının infazı için kapalı ceza infaz kurumuna gönderilmesine, infaz hâkimi tarafından karar verilir.

 

(7) Hükümlü hakkında;

 

a) İşlediği iddia olunan başka bir suçtan dolayı 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun 100 üncü maddesinde sayılan nedenlerle tutuklama kararı verilmesi,

 

b) Denetimli serbestlik tedbiri uygulanmaya başlanmasından önce işlediği iddia olunan ve cezasının üst sınırı yedi yıldan az olmayan bir suçtan dolayı soruşturma veya kovuşturmaya devam edilmesi,

 

c) Denetimli serbestlik tedbiri uygulanmaya başlandıktan sonra işlediği iddia olunan ve cezasının alt sınırı bir yıl veya daha fazla olan kasıtlı bir suçtan dolayı soruşturma veya kovuşturma başlatılması,

 

hâlinde, denetimli serbestlik müdürlüğünün talebi üzerine, infaz hâkimi tarafından, hükümlünün kapalı ceza infaz kurumuna gönderilmesine karar verilir. Hükümlü hakkında soruşturma sonucunda kovuşturmaya yer olmadığı veya kovuşturma sonucunda beraat, ceza verilmesine yer olmadığı, davanın reddi veya düşme kararı verilmesi hâlinde, hükümlünün cezasının infazına denetimli serbestlik tedbiri uygulanarak devam olunmasına infaz hâkimi tarafından karar verilir.

 

(8) Denetimli serbestlik müdürlüğüne müracaat etmesi gereken sürenin bitiminden itibaren iki gün geçmiş olmasına karşın müracaat etmeyenler ile kapalı ceza infaz kurumuna iade kararı verilmesine rağmen iki gün içinde en yakın Cumhuriyet başsavcılığına teslim olmayan hükümlüler hakkında, 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 292 nci ve 293 üncü maddelerinde yazılı hükümler uygulanır.

 

(9) Yükümlülüklerin gereklerine ve denetim planına uygun davranan hükümlünün koşullu salıverilmesi hakkında denetimli serbestlik müdürlüğü tarafından hazırlanan gerekçeli rapor, 107 nci ve 108 inci maddeler uyarınca işlem yapılmak üzere ilgili mahkemeye gönderilir.

 

(10) Denetimli serbestlik tedbiri uygulanarak cezaların infazına ilişkin esas ve usuller yönetmelikle düzenlenir.”

{ Geri }